Vision for Klostermølle

Foto: Jens Buch-Dohrmann

Forundersøgelse
Ved at følge linket her: Klostermølle – forundersøgelse kan du læse den undersøgelse, der er udarbejdet om potentialerne på Klostermølle. Undersøgelsen er lavet af Schmidt Hammer Lassen, Niras og Bendt Nielsens Tegnestue i tæt samarbejde med foreningens bestyrelsen. Undersøgelsen er mulig på grund af en donation fra PlanDanmark Fonden.

Visionen
Bestyrelsen for Klostermølles Venner har, i samarbejde med interessenter, udformet visionen for Klostermølles fremtid. Visionen er derefter udviklet og understøttet af medlemmernes input på det offentlige visionsmøde d. 29. august 2023.

FREMSAT AF FORENINGEN KLOSTERMØLLES VENNER
“Klostermølles unikke historie, placering og omgivelser gør det til et sted af national betydning. Med en stærk forankring i lokale frivillige kræfter, vil vi skabe et langt mere åbent Klostermølle, hvor natur, kultur og friluftsliv formidles, udvikles og opleves på
nye måder. Hvor mennesker mødes og fællesskaber formes og trives.”

Klostermølle har et enormt potentiale i fortællingen om Gudenåen, industrialiseringen, foreningsdanmark og meget mere. Vi arbejder med fem tematikker som er:

• NATUREN SOM DRIVKRAFT FOR KULTUR OG OMVENDT
    • På Klostermølle er Natur og Kultur ikke modsætninger, men forudsætninger for hinanden. Dermed findes her også en unik mulighed for at formidle dette forhold og til at skabe nye muligheder for at opleve kultur og natur som indbyrdes forbundne dele af ét hele. Således er stedets bygninger at betragte som en form for naturdrevne maskiner, som på en meget umiddelbart forståelig og smuk måde formidler både naturens store kraft og menneskets historie på netop dette sted
  • FÆLLESSKAB OG FORENINGSLIV
    • Frivillighed, lokal inddragelse, fællesskab. Det at opleve sammen. Lære sammen. Diskutere sammen og bare være sammen, har igennem mange år været helt centralt, ikke kun for dansk foreningsliv, men i særdeleshed for Klostermølle. Derfor er det vores mål at Klostermølle også i fremtiden skal være stærkt funderet i frivillighed og lokalt engagement, men også at stedet skal være en model for fremtidens foreningsliv.
  • EN DAGLISTUE MIDT I NATUREN
    • Lokalt er der et stærkt ønske om, at Klostermølle forbliver et sted, hvor man kan mødes, gå en tur eller kigge efter isfuglen uden at der forventes noget af en. Selvom Klostermølles fremtid sandsynligvis vil indeholde langt flere tilbud og også nogle af mere kommerciel karakter, er det vigtigt at stedets ånd bevares og at alle føler sig velkomne – Man skal få lyst til at deltage i fællesskabet og det liv som finder sted, men man skal ikke føle et forventningspres omkring det.
  • BEVÆGELSE GENNEM LANDSKABET
    • Kommunerne omkring Gudenåen og Søhøjlandet har igennem de sidste år brugt mange kræfter på, at udvikle sig som outdoor- og friluftslivsdestination. Dette er en stor fordel for Klostermølle, som dermed ikke blot er en destination i sig selv, men også en del af en større fortælling.
      Vi mener at Klostermølle har potentialet til at blive en af de allerstærkeste attraktioner i området på grund af den fantastiske placering ved Gudenåen, Mossø, Klosterkæret, enge, skov og søhøjlandets bakker og de mange muligheder for aktiviteter og udeliv som det medfører.
  • NATUR OG DANNELSE
    • Det varierede landskab omkring Klostermølle og de biotoper som det rummer, giver mulighed for et helt særligt og rigt dyre- og planteliv. I mange år har Klostermølle, i kraft af sin placering og ikke mindst pga. Natur & Ungdoms tilstedeværelse, været et mekka for natur-, klima- og miljøinteresserede fra hele landet.

Proudly powered by WordPress